Råd om KI i skolen. Rådene er ikke så veldig spesifikke, men Udir lover oppdatering av netsiden over tid:
- Løft frem relevante områder i læreplanverket. For eksempel områder som digital dømmekraft, kildekritikk, etikk, personvern og demokrati.
- Skolen og læreren vurderer når KI er relevant å bruke, ut fra mål og innhold i læreplanene. Læreren er den pedagogiske lederen i klasserommet, som legger til rette for gode læringsprosesser.
- Legg vekt på variasjon i opplæring og vurdering. Utforsk tilnærminger som gir læreren trygghet på at det er elevens egen kompetanse som blir vurdert. F.eks. vurdering i ulike faser av en skriveprosess.
- Snakk med elevene om hva KI er, hvilke muligheter teknologien gir, men også hvilke farer den bringer med seg. Utforsk gode arbeidsprosesser og læringsformer sammen.
- Snakk med foresatte om digital praksis og bruk av KI-verktøy på skolen og hjemme.
- Bruk profesjonelle læringsfellesskap, for å takle komplekse utfordringer som det er vanskelig å møte alene. Skoleeier og skoleleder må prioritere utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse.
- Skap en kultur for utprøving og evaluering av pedagogisk praksis.
- Bruk sikre løsninger som er godkjent og personvernvurdert av skoleeier
- Ta hensyn til elevenes alder og modenhet, og vis særlig forsiktighet overfor yngre barn. Benytt de tekniske mulighetene som finnes til å tilpasse verktøyene for best mulig pedagogisk bruk.
- Skjermbrukutvalgets temarapport "Konsekvenser av skjerm i skolen – et kunnskapsgrunnlag fra skjermbrukutvalget"
- NOU 2023:19 Læring, hvor ble det av deg i alt mylderet? — Bruk av elev- og studentdata for å fremme læring
- OECD - Digital Education Outlook 2023
- UNESCO (2023) Global Education Monitoring Report, 2023: Technology in Education: A Tool og Whose Terms? United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
- Bruk av generativ kunstig intelligens i offentlig sektor (Digdir)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar